نیسان برنامه ای جاه طلبانه برای الکتریکی شدن تا سال 2030 دارد
به گزارش وبلاگ پاورست، نیسان میخواهد تحت برنامه هدفمند نیسان امبیشن 2030 تا انتها سال 2030 میلادی به یکی از بازیگران اصلی دنیای خودروهای الکتریکی تبدیل گردد.
نیسان امبیشن 2030 (Nissan Ambition 2030) عنوان برنامه این خودروساز ژاپنی برای حرکت در راستا الکتریکی شدن است و طی آن میخواهد 23 مدل الکتریکی ازجمله 15 خودروی تمام الکتریکی و بعلاوه باتری های حالت جامد را به خط فراوری وارد کند.
نیسان پس از اصلاح کامل خط فراوری خود (به استثنای GT-R) اکنون به آینده نگاه می نماید تا برای عصر اجتناب ناپذیر خودروهای الکتریکی (EV) آماده گردد. این خودروساز ژاپنی شرکت بعدی در صف اعلام سرمایه گذاری هنگفت در زمینه الکتریکی شدن است و در این زمینه طی پنج سال آینده حداقل 2 تریلیون ین (حدود 17.8 میلیون دلار) سرمایه گذاری خواهد نمود.
در این موج تازه وسایل نقلیه در حال توسعه، به گفته نیسان باید منتظر وسیله نقلیه هیجان انگیز، الکتریکی و نوآوری های فناورانه باشیم. در مجموع 23 مدل الکتریکی شده، از جمله 15 خودروی تمام الکتریکی تا سال اقتصادی 2030 که در 31 مارس 2031 در ژاپن به پایان می رسد، به بازار عرضه خواهد شد. همه این ها بخشی از دستور کار نیسان امبیشن 2030 است که طی آن بعضی از این مدل ها هم به وسیله واحد خودورهای لوکس این شرکت یعنی اینفینیتی (Infiniti) به فروش خواهد رسید.
در همین حال، 20 خودروی الکتریکی و هیبریدی شامل مدل های ای پاور (e-Power) در پنج سال آینده عرضه می شوند و نیسان امیدوار است که مدل های الکتریکی شده تا سال اقتصادی 2026 به سهم 75 درصدی فروش در اروپا برسند. در ژاپن، انتظار می رود که این درصد به 55 در همین بازه زمانی برسد، در حالی که در چین این خودروساز 40 درصد را هدف قرار داده است. در آمریکا هم باید خودروهای الکتریکی تا پایان سال اقتصادی 2030، به تنهایی 40 درصد از فروش را به خود اختصاص بدهند.
برای حمایت از عرضه خودروهای هیبریدی و بدون آلایندگی، نیسان تا سال اقتصادی 2028 به توسعه فناوری باتری های لیتیوم-یون و استفاده از فناوری بدون کبالت در جهت کاهش 65 درصدی هزینه های فراوری، ادامه خواهد داد. در همین زمان قرار است نخستین خودروی الکتریکی فراوریی مجهز به باتری حالت جامد وارد بازار گردد. پیش از این اتفاق هم تا سال اقتصادی 2024 یک کارخانه آزمایشی در یوکوهاما راه اندازی خواهد شد.
باتری های حالت جامد نه تنها زمان شارژ مجدد بسته باتری را به اندازه یک سوم کاهش می دهند، بلکه هزینه باتری را تا سال اقتصادی 2028 به 75 دلار به ازای هر کیلووات ساعت و در نهایت به 65 دلار در هر کیلووات ساعت کاهش خواهند داد.
نیسان معتقد است که در بلندمدت به برابری هزینه بین خودروهای مجهز به موتورهای درون سوز و خودروهای برقی دست خواهد یافت. بعلاوه در زمینه باتری ها، ظرفیت فراوری جهانی تا سال اقتصادی 2026 به 52 گیگاوات ساعت افزایش می یابد و تا سال اقتصادی 2030 به 130 گیگاوات خواهد رسید.
عکس کاور: طرحی گرافیکی از خودروهای الکتریکی متنوع نیسان در برنامه نیسان امبیشن 2030
Credit: Nissan
منبع: Motor1
منبع: دیجیکالا مگ