رباتی که عطرهای خوشبو می سازد
به گزارش وبلاگ پاورست، به آن یاد داده ایم مانند یک عطرساز عمل کند. ماشین (در مقایسه با انسان) هرگز فراموش نمی نماید. نکته مثبت این است که ماشین، مجموعه ای از رایحه ها و ترکیب های جالب را ارائه می نماید که اصلا به فکرتان نرسیده است.
کارتو اطلاعات هزار و پانصد ترکیب عطر را ذخیره نموده است
با ورود هوش مصنوعی به صنعت عطر و افزایش تعداد شرکت هایی که برای فراوری سریع و بیشتر عطر های کم نظیر و پرفروش از این فناوری یاری می گیرند، این سوال هر چه بیشتر مطرح شده که آیا برای ساختن رایحه ای خوشبو به انسان نیازی هست؟
شرکت عطرسازی ژیوادان در سوئیس سال پیش برای یاری به عطرسازان، هوش مصنوعی عطرسازی به نام کارتو را معرفی کرد. هوش مصنوعی یعنی کامپیوتر ها با استفاده از یادگیری ماشین، از نتایج قبلی یاد می گیرند و آن ها را بهتر می نمایند. کارتو هم با استفاده از یادگیری ماشین، ترکیب مواد تشکیل دهنده عطر را پیشنهاد می نماید.
عطرساز با لمس صفحه نمایش کارتو، از بین اطلاعات گسترده فرمول های عطر شرکت ژیوادان انتخاب و رایحه های مختلفی را خلق می نماید. این روش بسیار کارآمدتر از صفحه گسترده (spreadsheet) است. یک ربات کوچک رایحه ها را ترکیب و بلافاصله تبدیل به عطر می نماید. به این ترتیب عطرساز ها راحت تر از قبل، رایحه های جدید را آزمایش می نمایند.
کالیس بکر، معاون شرکت و مدیر آموزشکده عطرسازی ژیوادان می گوید: این روش زمان بیشتری به عطرساز می دهد. عطرساز از بین هزار و پانصد رایحه می تواند انتخاب کند و بدون دست زدن به مواد اولیه، عطر را در شیشه تحویل بگیرد. این باعث صرفه جویی در وقت می گردد و عطرساز هم لازم نیست دائم به کتابچه هایش نگاه کند.
کارتو می تواند بسرعت عطر های تازه بسازد
بکر می گوید عطرسازی طی سال ها متحول شده و این تحول تازه است: تا 40 سال پیش، عطرساز ها با رایحه های موجود کار می کردند و مواد تشکیل دهنده و مقدار و اسم آن ها را روی کاغذ می نوشتند. او می گوید در دهه هشتاد میلادی، با ورود کامپیوتر، عطرساز ها ترکیبات عطر ها را وارد سیستمی می کردند که مانند صفحه اکسل بود.
یکی از مزایای کارتو فراوری فوری است که به آن یک مزیت رقابتی می دهد. خانم بکر می گوید: ما می توانیم در لحظه عطر را با سلیقه مشتری منطبق کنیم. این مزیت عظیمی است، نه فقط از نظر وقت، بلکه از این نظر که وقتی با مشتری در مقابل صفحه نمایش کارتو هستیم صمیمیت بیشتری ایجاد می گردد.
استقبال مشتریان چطور بوده است؟ او می گوید: افرادی بسرعت آن را پذیرفتند، ولی برخی هم گفتند هرگز از آن استفاده نخواهند کرد که به نظر من کاملا طبیعی است. اما این باعث هیجان مشتریانی شده که مایلند محصول خلاقیت این فناوری را ببینند.
هوش مصنوعی برای جایگزین کردن عطرسازان طراحی نشده است
عطرسازی آلمانی سیمرایز حتی پا را فراتر گذاشته و با یاری بخش تحقیقات آی بی ام، هوش مصنوعی عطرساز به نام فیلیرا را فراوری نموده است. نام این هوش مصنوعی برگرفته از الهه یونانی عطر است. فیلیرا برای فراوری عطر های جدید، فرمول های معطر و اطلاعات مشتریان را آنالیز می نماید. آموزش فیلیرا مانند آموزش یک کارآموز عطرسازی است که حدودا 10 سال آموزش می بیند تا بتواند عطر های خوب فراوری کند.
در حقیقت فیلیرا هم مانند کارتو نمی تواند چیزی را استشمام کند، ولی بو های هم خانواده، از جمله عطر های گل، عطر های شرقی و خانواده عطر های شیپره (قبرسی) را در کنار محصولات مختلف مثل شامپو، بوزدا (دئودورانت) و لوسیون های پوست کدگذاری می نماید.
به هوش مصنوعی مقدار مناسب هر ماده تشکیل دهنده آموخته می گردد. کلر ویولا، معاون استراتژی دیجیتال رایحه در سیمرایز خود اولین نفری است که قبول دارد فیلیرا بدون نقص نیست:
این یادگیری ماشینی است و گاهی نتایج غلط بوده اند. ، اما این پروژه ادامه دارد و مدام نیاز به آموزش دارد و هرچه بیشتر آزمایش کنیم بهتر می گردد، مثلا تمام مواد جدید باید تعریف کیفی شوند تا ماشین متوجه اختلاف بین عطر های گل و عطر های شرقی بگردد.
او می گوید فیلیرا با آموزش بیشتر، دقیقتر می گردد:
به آن یاد داده ایم مانند یک عطرساز عمل کند. ماشین (در مقایسه با انسان) هرگز فراموش نمی نماید. نکته مثبت این است که ماشین، مجموعه ای از رایحه ها و ترکیب های جالب را ارائه می نماید که اصلا به فکرتان نرسیده است.
کلر ویولا می گوید فیلیرا هرگز فراموش نمی نماید، ولی هنوز نیاز به آموزش دارد
پایگاه داده های این ماشین حاوی دو میلیون فرمول رایحه است و به همین دلیل احتمال فراوری طیف وسیع تر رایحه ها و ترکیب های مختلف بسیار زیاد است. در سال 2019، شرکت آرایشی بهداشتی برزیلی به نام اُبوتیکاریو با سیمرایز همکاری کرد تا اولین رایحه هوش مصنوعی را وارد بازار کند.
شرکت سنتورونیکس در شهر بردا در هلند هم تحولی در صنعت عطر ایجاد نموده است و به مشتریان امکان داده مستقیم با این تکنولوژی کار نمایند. سنتورونیکس به مشتریان امکان می دهد عطر اختصاصی خود را بسازند. آن ها این کار را با یک پرسش نامه انجام می دهند که مشتری به آن پاسخ می دهد، سوالاتی مثل نقش خود را در زندگی چگونه می بینید و در چه محیطی عظیم شده اید.
الگوریتم داده ها را تجزیه و تحلیل می نماید ودر 7 دقیقه عطر مختص هر مشتری را می سازد. مشتریان می توانند 5 نمونه را به قیمت 30 یورو (33 دلار، 26 پوند) بخرند.
فردریک دورنیک می خواهد توجه مشتریان را از نام های تجاری دور کند
فردریک دورنیک یکی از پایه گذاران سنتورونیکس می گوید می خواهد مردم عطری را بزنند که بازتاب وجود خودشان در آن لحظه باشد: صنعت عطرسازی بیشتر دنبال برندسازی و تطبیق شخصیت افراد با برند است. من فکر کردم خوب است کل این را تغییر دهیم، اینکه عطر نشان دهد شما چه کسی هستید نه برند.
دورنیک قبول دارد یک مانع عظیم وجود دارد، چون مردم عادت ندارند برای عطری پول بدهند که تازه پس از فراوری می توانند آن را بو نمایند. او می گوید برای حل این مشکل آن ها سعی می نمایند حتما در محل کسی را داشته باشند که به مشتریان یاری کند: با اینکه 75 درصد اوقات دقیقا همان عطر مورد نظر مشتری فراوری می گردد، ولی همواره کارشناسانی برای (یاری) هستند.
ماشین های سنتورونیکس عطر را مخلوط می نمایند
مارگو کارن تحلیلگر لوازم آرایشی رنگی و عطر در شرکت مینتل، اعتقاد دارد هوش مصنوعی ابزار قدرتمندی برای خلق رایحه های جدید است:
هوش مصنوعی نه فقط مناطق تحریک نشده بویایی را شناسایی می نماید بلکه سرعت عطرسازی را هم بهینه می نماید. دانش و فناوری اغلب سرد و عقلانی توصیف می شوند، اما عطرسازی رویکردی گرم و انسانی دارد. همکاری هوش مصنوعی با عطرساز ریشه در این فلسفه دارد.
یک عطر کاملا شخصی
آیا ورود تکنولوژی به معنی انتها کار عطرساز ها است؟ پاسخ افرادی که با آن ها صحبت کردم منفی است. بکر می گوید: نقش عطرساز حذف نمی گردد. کامپیوتر هیچگاه نمی تواند ایده های زیبا خلق کند، ولی قادر است آن ها را عملی کند.
ویولا موافق است و می گوید هوش مصنوعی به آن ها امکان آزمایش های بیشتر می دهد: جایگزین عطرساز نمی گردد، ولی به آن ها امکان می دهد سریع تر و خلاق تر باشند و بار کار های کسل نماینده را از دوش آن ها برمی دارد. عطرسازی هنوز هم با عطرساز آغاز و تمام می گردد. عطرساز با شهود، عاطفه و حس، ماشین را به سمت نتایج بهتر راهنمایی می نماید.
همانطور که ویولا می گوید این همکاری ماشین با انسان است.
منبع: فرادید