دُردانه های نمایشگاه خودرو ژنو 2019
به گزارش وبلاگ پاورست، در نمایشگاه خودروی ژنو 2019 علاوه بر جدیدترین محصولات خودروسازان، بعضی از جذاب ترین خودروهای کلاسیک جهان نیز به نمایش درآمده اند.
خبرنگاران-نمایشگاه خودروی ژنو همانند بسیاری دیگر از آوردگاه های خودرویی جهان علاوه بر معرفی تازه ترین محصولات و دستاورد های خودروسازان، توجه ویژه ای نیز به خودرو های کلاسیک و گنجینه تاریخی برند های شناخته شده جهان دارد؛ البته در مقیاسی بسیار بزرگ تر.
همه ساله بسیاری از خودروسازان علاوه بر نمایش فرزندان جدید خود، یک یا چند مدل قدیمی و کلاسیک را با خود به ژنو می آورند تا هم اصالت و پیشینه غنی شان را به رخ دیگران بکشند هم اینکه از وجهه و صلابت مثال زدنی این الماس های آهنین برای بالا بردن جذابیت بصری نمایش خود استفاده نمایند. در ادامه نگاهی به چشمگیرترین گنجینه های ژنو 2019 می اندازیم.
70 سال با آبارث
آبارث به عنوان یکی از باسابقه ترین و شناخته شده ترین برند های ایتالیایی در زمینه مسابقات، طراحی و مدل های خیابانی، هرجا که حرفی از گنجینه کهن صنعت خودرو به میان بیاید حرف های زیادی برای گفتن دارد.
یکی از جالب ترین کلاسیک های آبارث OT 2000 کوپه بازار آمریکا مدل 1966 است که پیش از هر چیز با محل قرارگیری لاستیک زاپاس در جلو شناخته می گردد. این نسخه بر مبنای مدل ریزنقش 850 کوپه پی ریزی شده و بواسطه گلگیر های پف نموده، چشم های دایره ای درشت و ورودی های هوای روی کاپوت، ساده لوح و متواضع به نظر می رسد.
البته این همه داستان نیست، چراکه در میدان عمل می تواند با تکیه بر وزن خشک تنها حدود 700 کیلوگرمی و قلب 1.9 لیتری 180 اسب بخاری اش غافلگیرتان کند.
آبارث 600 نسخه مخصوص رکورد، سال 1956 توسط استودیو ایتالیایی برتونه طراحی شده و همانطور که از دیگر طراحی های صنعت خودرو در آن موقع برمی آید، بهره گیری از عناصر اقتباسی از صنعت هواپیمایی در خلق آن کاملاً مشهود است. از این نسخه خاص تنها 2 پروتوتایپ روی خط فراوری رفت که مجموعاً توانستند 10 رکورد جهانی را در پیست معروف مانزا (Monza) ایتالیا بنام خود ثبت نمایند.
دیگر دردانه کهنسال آبارث نیز 1000 TCR رادیاله GR.5 مدل 1968 است که در آن موقع با قرارگیری لاستیک زاپاس در جلو و تغییراتی که برای سازگاری با گروه 5 مسابقات اروپا لازم بود و حالا با قطعه عظیم الجثه متصل به سپر جلویش جلب نظر می نماید.
این نسخه بر پایه فیات 1000 برلینا شکل گرفته و پسوند رادیاله (Radiale) بر سرسیلندر تغییریافته مجهز به محفظه های احتراق نیم دایره ای دلالت می نماید. قوای فنی آن نیز از بلوک 1 لیتری 4 سیلندر با توان حدود 105 اسب بخار تأمین می گردد که برخلاف ظاهرش امروزه رقم چشمگیری به حساب نمی آید.
تراکتور های لامبورگینی
شاید برایتان جالب باشد که یکی از چشمگیرترین گنجینه های ژنو سال جاری تراکتور های لامبورگینی هستند. سوپراسپرت ساز سنت آگاتا دو نمونه از تراکتور های خود را به نمایش گذاشته که هریک ویژگی های خاص خود را دارند.
یکی به رنگ کاملاً تیره که یک نسخه مخصوص برای بزرگداشت جشن تولد صد سالگی فروچیو لامبورگینی (Ferruccio Lamborghini) فقید بوده و تنها به تعداد 5 دستگاه و البته با برچسب قیمت حدود 260 هزار دلار فراوری شده است.
نمونه دوم هم با پوشش دو رنگ متشکل از آبی و نارنجی لامبورگینی کار شده و هر بیننده ای را ناخودآگاه به گشت وگذار در زمین های کشاورزی علاقه مند می سازد!
اِسکی باز ها
از آنجایی که شهر ژنو با کوه های آلپ معروف در ورزش اسکی احاطه شده، دو کمپانی آلمانی این نکته را به ایده ای هوشمندانه برای جلب توجه عموم و رسانه ها بدل کردند. پورشه یک دستگاه 911 کوپه آبی رنگ با پیشرانه 2 لیتری متعلق به سال 1965 میلادی و مجهز به باربند اسکی را از موزه خود به سوییس آورد تا نشان دهد ساخته هایش طی دهه های اخیر توسط اقشار مختلف برای ماجراجویی های متنوعی مورد استفاده قرار گرفته اند.
برابوس، تیونر شناخته شده مرسدس بنز نیز یکی از معروف ترین فرزندان سلطان اشتوتگارت یعنی 280SL Pagoda کانورتبل مجهز به سقف فلزی و باربند اسکی را به عنوان نمادی از زیرشاخه مجزای خود برای بازسازی خودرو های کلاسیک و ارزشمند به نمایش عموم درآورد.
صد سالگی سیتروئن
سیتروئن که سال 1919 توسط مردی فرانسوی بنام آندره گوستاو سیتروئن (Andre-Gustave Citroen) به دنیا آمد، سال جاری در بزرگ ترین نمایشگاه خودروی جهان صد سالگی خود را جشن می گیرد.
- نمایشگاه خودرو بوسان 2018 از نمای نزدیک
- دیلز آن ویلز (Deals on Wheels) دوبی، بهشت عاشقان خودرو!
- خودروهای خاص و گران قیمت در تهران
به همین بهانه غرفه این برند در آوردگاه ژنو سال جاری میزبان سه تن از ماندگارترین محصولاتش طی دهه های گذشته است: تایپ A. مدل 1919، ترکشن آوانت 7A مدل 1934 و 2CV مدل 1948. هرسه خودرو به صورت دو رنگ سیاه و سفید کار شده و به خوبی اصالت و تجربه سیتروئن در سگمنت های مختلف را به نمایش می گذارند.
و البته صد سالگی بنتلی
سیتروئن تنها صدساله ژنو سال جاری نیست، چراکه بنتلی هم کار خود را در 1919 میلادی کلید زده و همانند دوست فرانسوی اش هوای جشن دریافت دارد. آنچه که این لوکس ساز بریتانیایی به عنوان نماد پیشینه و تجربه طولانی خود به ژنو آورده یک برکین بلوئِر (Birkin Blower) مدل 1929 است که حقیقتاً یکی از جذاب ترین خودرو های مسابقه ای آن دوران بود.
لازم به ذکر است سال 1930 آقای هنری تیم برکین، مدیر وقت بنتلی وولف بارناتو (Woolf Barnato) را قانع کرد که اجازه ورود فقط یک تیم را به مسابقات لِ مون صادر کند. گرچه برکین در لِ مون پیروز نشد، اما طبق گفته ها توانست با این خودرو مقام دوم گرندپری 1930 فرانسه را بدست آورد.
منبع: فرادید