فعالیت 350 هزار کسب و کار در بستر اینترنت
به گزارش وبلاگ پاورست، مدیر واحد پایش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از فعالیت 350 هزار کسب و کار در بستر اینترنت اطلاع داد؛ البته این آمار کسب وکارهای فعال در بستر شبکه های اجتماعی را در بر نمی گیرد.
با شیوع کرونا و محدودیت هایی که به واسطه آن به وجود آمد، سبک زندگی مردم در کل دنیا تغییر پیدا کرد. ایران نیز از این موضوع، مستثنی نبود. استفاده از بسترهای الکترونیکی برای برطرف نیازهای خوراک، سلامت، آموزش و حمل ونقل، مساله ای بود که با سرعت چشمگیری پیش رفت.
در همین پیوند، فرانک ابوالمعصوم مدیر واحد پایش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی درباره آخرین آمار استفاده از بسترهای مجازی برای کسب عایدی، با ایرنا به گفت وگو پرداخت.
وی اضافه کرد: بر اساس برآوردی که در مرکز صورت گرفته، اکنون نزدیک به 350 هزار کسب وکار اینترنتی در کشور فعال است که صاحبان آنها با بهره بردن از اینترنت به کسب عایدی مشغول هستند. البته این آمار کسب وکارهایی که فقط روی شبکه های اجتماعی مشغول فعالیت هستند را شامل نمی گردد.
ابوالمعصوم با بیان این که بر اساس آماری که ما از مقدار تراکنش های خرید اینترنتی داریم می توانیم یک منظره کلی از اینکه افراد چه مقدار از نیازها را به وسیله خرید اینترنتی تامین می نمایند، داشته باشیم، ادامه داد: آماری از این که مردم چه مقدار از نیازهای روزمره خود را از این طریق تامین می نمایند در دسترس نیست، اما با آماری که از خریداران بالقوه اینترنتی، تعداد کاربران اینترنت، شبکه های اجتماعی و ضریب نفوذ تلفن همراه هوشمند در کشور وجود دارد، می توان نمونه آماری از افرادی به دست آورد که با استفاده از بستر اینترنت، خریداران بالقوه کسب وکارهای اینترنتی هستند.
وی گفت: کسب وکارهای اینترنتی بیشتر در شهرهای بزرگ با استقبال رو به رو شده اند که از جمله آن ها می توان به استان های تهران، فارس، اصفهان، تبریز و خراسان رضوی اشاره نمود.
مدیر واحد پایش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اضافه کرد: اکنون ضریب نفود اینترنت در کشور 112 درصد است و 94 میلیون کاربر اینترنت داریم که این آمار نشان می دهد از لحاظ کاربر اینترنت، دسترسی خوبی در کشور فراهم است.
ضریب نفود 75 درصدی شبکه های اجتماعی در زندگی مردم
ابوالمعصوم تاکید نمود: با توجه به این که ضریب نفود شبکه های اجتماعی 75 درصد است و 54 میلیون کاربر شبکه اجتماعی داریم، تقریبا می توان گفت به همین مقدار دسترسی به تلفن همراه هوشمند وجود دارد.
وی اضافه کرد: این مساله می تواند به این نکته صحه بگذارد که کاربران اینترنت حداقل اگر یک بار تجربه خرید اینترنتی دارند و می توان آن ها را به عنوان خریدار اینترنتی محاسبه کرد. این آمار می تواند بیانگر این باشد که مردم چقدر از نیازهای خودشان را از بستر پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی تامین می نمایند.
مدیر واحد پایش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی توضیح داد: آمارها نشان می دهد با شیوع کرونا افراد اقبال بیشتری به خرده فروشی و خریدهای سوپرمارکتی دارند و نیازمندی های خرد افراد بیشتر از قبل به وسیله خرید اینترنتی تامین می گردد.
سهم بزرگ خریدهای سوپرمارکتی از خرید اینترنتی
ابوالمعصوم گفت: پیش از این افرادی که برای تامین نیازهای خود از بستر اینترنت استفاده می کردند قشر خاصی بودند و بیشتر خریدهای اینترنتی در حوزه خریدهای سوپرمارکتی و نیازهای خرد اولیه نبود اما طبق آمار دنیای و آماری که در کشور خودمان وجود دارد، افراد اکنون به به این سمت حرکت نموده اند که مایحتاج روزانه خود را زا طریق اینترنت تامین نمایند.
وی درباره رویکردی که کسب وکارهای سنتی در مقابل این تغییرات در پیش گرفتند، گفت: اتفاقا به این واسطه، فرصت خوبی نیز نصیب کسب وکارهای سنتی شد. کسانی که علاقه ای به استفاده از بستر اینترنت نداشتند نیز به علت شرایطی که وجود داشت به سیستم کسب و کارهای اینترنتی پیوستند. شدت گرفتن شیوع کرونا و محدویت هایی ایجاد شده به واسطه آن، باعث شد کسب وکارهای سنتی دنبال راه جایگزین برای فروش باشند و تجارت الکترونیکی راه چاره مناسبی برای این قشر بود.
ابوالمعصوم اضافه کرد: برگزاری جشنواره های خرید مجازی، راه اندازی سامانه ای صنوف و بازارگاه آنلاین که به وسیله مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایجاد شده، فضایی را مهیا نموده تا کسب وکارهای سنتی به بسترهای آنلاین وصل شوند و تجارت شان را از آن طریق انجام دهند. این اقدام، گام بزرگی در توسعه اقتصاد دیجیتال است.،ایرنا
منبع: ایران آنلاین