سهم ماشین سواریِ تفریحی در آلوده کردن هوا
به گزارش وبلاگ پاورست، نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که بر خلاف تصور عامه، استفاده از خودروی شخصی برای رفتن به خرید و انجام امور تفریحی بیش از رفت وآمد به محل کار با وسیله نقلیه شخصی منجر به آلودگی هوا می شود.
به گزارش خبرنگاران، کارشناسان محیط زیستی در انگلیس از نتایج این مطالعه در سطح شهر مبنی بر اینکه چه مقدار ذرات آلاینده از خودروها منتشر می شود، شگفت زده شدند.
محققان دانشگاه UWE بریستول دریافتند که 40 درصد از آلودگی هوا در بریستول از رفت وآمدهای تفریحی از جمله بازدید از دوستان، گردش های تفریحی، رفتن به باشگاه و سینما و غیره ناشی می شود. 11 درصد دیگر از آلاینده ها نیز به دلیل استفاده از خودروهای شخصی برای رفتن به مراکز خرید تولید می شوند. رفت وآمد به محل کار تنها یک پنجم از آلاینده ها و سفرهای کاری نیز کمتر از 10 درصد از آلاینده ها را تولید می کند.
پیش از این کارشناسان تصور می کردند که رانندگی تا محل کار با توجه به تولید توده های بزرگ آلاینده در ساعات شلوغی، بزرگ ترین مقصر آلودگی هواست اما این مطالعه نشان داد استفاده از خودروهای شخصی برای انجام امور تفریحی سهم بیشتری در تولید گازهای گلخانه ای دارد.
وسایل نقلیه از طریق انتشارات اگزوز و هم چنین ساییده شدن لاستیک، ترمز و سطح جاده، ذرات ریز آلاینده به هوا می افزایند. ذره هایی که از انتشار گازهای غیر اگزوزی به هوا اضافه می شوند شامل اکسید نیتروژن و PM10 است که اندازه آن ها کمتر از 10 میکرومتر بوده و هم چنین ذرات PM2.5 که کمتر از 2.5 میکرومتر قطر دارد.
اکسید نیتروژن اثرات مخربی روی ریه ها، قلب و عروق و مغز دارد. PM10 و PM2.5 نیز به دلیل کوچک بودن می توانند به عمق ریه ها و گلو نفوذ کرده و باعث ایجاد مسائل سلامتی شوند.
مطالعات اخیر نشان می دهد که این آلاینده ها می توانند در کاهش حافظه و ضریب هوشی در بچه ها، تشدید خطر چاقی، زوال عقل و نیز کاهش تعداد اسپرم ها نقش داشته باشند.
در مطالعه اخیر محققان دانشگاه UWE از اطلاعات 16 هزار نفر برای بررسی میزان و چگونگی استفاده از خودروهای شخصی در سطح شهر بریستول استفاده کردند. این داده ها مربوط به سال 2015 میلادی بوده است.
آن ها دریافتند که رانندگان 26 تا 49 ساله بیشترین آلاینده ها را تولید می کنند، چرا که بیشترین استفاده را از خودروهای شخصی دارند. هم چنین افرادی که درآمد بیشتری دارند، میزان انتشار بیشتری نسبت به افراد کم درآمد دارند. علاوه بر آن مردان 10 درصد بیشتر از زنان اکسید نیتروژن منتشر می کنند، زیرا بیش از آن ها از خودروهای شخصی برای رفت وآمد به محل کار خود و سفرهای کاری استفاده می کنند.
به نوشته روزنامه دیلی میل، این مطالعه بخشی از یک پروژه اتحادیه اروپا است که با نام Clair City معرفی شده و هدف آن بررسی تأثیر آلودگی بر سلامت در شهرها است.
منبع: خبرگزاری ایسنا