راز موفقیت داستان اسباب بازی 4

به گزارش وبلاگ پاورست، روزنامه همشهری - محمدناصر احدی: وقتی نخستین قسمت داستان اسباب بازی در سال 1995 اکران شد، رسانه ها آن را به عنوان نخستین انیمیشن تمام کامپیوتری تاریخ معرفی می کردند که بدون دخالت دستان پرمهارت استادان انیماتور قدیمی تولید شده است. در آن دوران هنوز خبری از فناوری های پیشرفته امروزی نبود و انیمیشن های دوبُعدی، مثل دیو و دلبر (1991)علاءالدین (1992) و شیرشاه (1994) با داستان های جذاب و شخصیت های دوست داشتنی شان، به فانتزی هایی جان می دادند که هم هوش از سر بچه ها می برد و هم بزرگسالان را به تحسین وامی داشت.

راز موفقیت داستان اسباب بازی 4

اما داستان اسباب بازی انقلابی در صنعت انیمیشن به وجود آورد که یکی از مهم ترین دستاوردهایش گسترش مرز های خیال پردازی بود. اسباب بازی های این انیمیشن نه تنها در غیاب آدم ها جان می گرفتند و با یکدیگر حرف می زدند بلکه دارای عواطف و احساسات انسانی متفاوتی همچون حسادت، ترس، شجاعت، نیاز به دوست داشتن و دوست داشته شدن، غرور، ازخودگذشتگی و... بودند که باعث می شد تماشاگران سریع و بی واسطه با آن ها همذ ات پنداری کنند و به کلانتر وودی، باز لایتر، آقای سیب زمینی، اسلینکی و باقی شخصیت ها دلبسته شوند.

جان لستر- کارگردان فیلم- به همراه همکارانش، شازده کوچولو های قرن بیستم را خلق کرده بودند که همه درگیری ها و اختلاف هایشان بر سر این بود که چطور همدیگر را اهلی کنند و با یکدیگر دوست شوند. 24 سال از تاریخ اکران نخستین قسمت داستان اسباب بازی گذشته و هنوز داستان اهلی شدن شخصیت های جدیدی که وارد این جهانی انیمیشنی می شوند برای تماشاگران جذاب است. داستان اسباب بازی 4 امسال اکران شد و باز هم در جلب مخاطب پیروز بود؛ همین پیروزیت برای اینکه نگاهی به این فیلم بیندازیم و صفحه ای را به آن اختصاص دهیم کفایت می کند.

داستان از چه قرار است؟

ماجرا های داستان اسباب بازی 4 چند سال بعد از اینکه اندی، اسباب بازی های خود را به بانی داده اتفاق می افتد. بانی در مدرسه با یک قاشچنگال (ترکیبی از قاشق و چنگال) یکبارمصرف، اسباب بازی جدیدی به نام فورکی می سازد که به اسباب بازی محبوب او تبدیل می شود. این در حالی است که وودی دیگر اسباب بازی محبوب بانی نیست و بانی او را برای بازی کردن انتخاب نمی کند و باز و سایر اسباب بازی ها سعی می کنند وودی را دلداری دهند.

فورکی که درک درستی از اسباب بازی بودن ندارد، خودش را تکه ای زباله می داند که جایش در سطل زباله است؛ به همین خاطر، بقیه اسباب بازی ها به او کمک می کنند تا یاد بگیرد چگونه یک اسباب بازی باشد. اما هنگامی که بانی و خانواده اش راهی سفری جاده ای می شوند، فورکی در طول جهت فرار می کند و وودی که خودش را در قبال بانی مسئول می داند، تصمیم می گیرد هرطور شده او را پیدا کند.

این موضوع باعث می شود وودی و فورکی در نزدیکی شهری کوچک از بقیه اسباب بازی ها جدا شوند. وقتی غیبت فورکی و وودی به درازا می کشد، باز و دیگر اسباب بازی ها تلاش می کنند آن ها را پیدا کنند. وودی و فورکی در مغازه عتیقه فروشی این شهر کوچک با بو پیپ برخورد می کند. بعد از ماجرا های مختلفی که وودی و فورکی پشت سر می گذارند، بو پیپ نگرش وودی را به اسباب بازی بودن عوض می کند.

والت دیزنی معاصر

با اینکه جان لستر تنها 5 انیمیشن بلند را کارگردانی کرده- داستان اسباب بازی، زندگی یک حشره (1998)، داستان اسباب بازی 2 (1999)، اتومبیل ها (2006) و اتومبیل ها 2 (2011) -، اما به دلیل تأثیری که در پیشرفت انیمیشن داشته، به اعتقاد بعضی ها به حق لایق عنوان والت دیزنی معاصر است. جان لستر با نام کامل جان آلان لستر در 12ژانویه 1957 در هالیوود ایالت کالیفرنیا به جهان آمد. مادرش معلم هنر و پدرش مدیر فروش پاره وقت کمپانی شورلت بود.

جان از کودکی به انیمیشن علاقه زیادی داشت و در 5 سالگی با نقاشی یک سوارکار بدون سر برنده جایزه ای محلی شد. در دبیرستان با خواندن کتابی درباره نحوه ساخت انیمیشن زیبای خفته متوجه شد که به چه شغلی علاقه دارد و زمانی که انیمیشن شمشیر در سنگ دیزنی را دید، تصمیم گرفت انیماتور شود. لستر در مورد دوره انیمیشن سازی مؤسسه هنر های کالیفرنیا چیز هایی شنید و تصمیم گرفت که رؤیاهایش را دنبال کند و انیمیشن ساز شود. بعد از فارغ التحصیلی در سال1979، به سرعت کار انیماتوری را در والت دیزنی به واسطه پیروزیت انیمیشن کوتاهش یعنی خانم و چراغ شروع کرد.

بین سال های 1980 و 1981 به طور اتفاقی با انیمیشن های کامپیوتری ابتدایی و کوتاهی برخورد کرد که چیزی بیشتر از کره های شناور نبود، اما نخستین تجربه از انیمیشن کامپیوتری را برای او رقم زد. یکی از آثاری که باعث به سر زبان افتادن نام جان لستر شد، انیمیشن اسباب بازی کوچک، برنده جایزه اسکار بهترین انیمیشن کوتاه بود. این انیمیشن کوتاه که لستر، انیماتور، کارگردان و طراح مدل آن بود، در مورد نوزادی است که به اسباب بازی هایش حمله می کند. این انیمیشن بسیار تأثیرگذار از آب درآمد و لستر امیدوار شد که انیمیشن کامپیوتری توانایی بهتر شدن دارد.

جان در سال1995 داستان اسباب بازی را در پیکسار و با کمک دیزنی کارگردانی کرد که در گیشه بسیار پیروز ظاهر شد و البته پول فراوانی را هم به جیب لستر سرازیر کرد. در سال1998، جان دومین فیلم انیمیشن بلند پیکسار با نام زندگی یک حشره را کارگردانی کرد که در مورد زندگی حشرات و رابطه آن ها با یکدیگر است و همانند فیلم قبلی پیکسار گیشه ها را درنوردید. سال بعد، داستان اسباب بازی 2 در مورد دور شدن آن ها از خانه و محیط امنی که می شناختند، ساخته شد. این فیلم پیروزیت دیگری برای پیکسار بود که فروش بالایی را تجربه کرد.

7سال بعد، جان در سال2006، به خاطر علاقه به خودرو ها، کارگردانی انیمیشن اتومبیل ها را بر عهده گرفت. فیلم در مورد ماشین مسابقه ای به نام مک کویین است که به شهری ناشناخته پا می گذارد. منتقدان نظرات مختلفی درباره فیلم داشتند، اما فروش خوب آن نشانه استقبال تماشاگران بود. در سال 2011، لستر دوباره به سراغ اتومبیل های محبوبش رفت و دنباله ای بر فیلم نخست ساخت که مثل همه کار های لستر در گیشه پیروز شد.

لستر در سفری به ژاپن در سال 1987 هایائو میازاکی- انیماتور مشهور ژاپنی- را ملاقات کرد و زمانی که کارگردان بلندآوازه ای شد، وظیفه نظارت و انتشار بعضی از آثار میازاکی را در آمریکا برعهده گرفت و حتی بر دوبله آثار میازاکی به انگلیسی هم نظارت داشت. در سال2017، لستر به سوءاستفاده جنسی متهم و به مدت 6 ماه مجبور به ترک کارش شد. پس از ترک دیزنی در ابتدای امسال، لستر به استخدام اسکای دنس انیمیشن درآمد که با پارامونت انیمیشن و لیون انیمیشن استودیوز همکاری می کند.

چرا لستر اسباب بازی 4 را کارگردانی نکرد؟

نام لستر در داستان اسباب بازی 4 تنها به عنوان نویسنده داستان در تیتراژ آمده و حتی به سمت او در مقام تهیه کننده اجرایی اشاره نشده است. اما چرا او از کارگردانی این فیلم انصراف داد و جای خود را به جاش کولی سپرد؟ آیا این تصمیم او به ماجرای رسوایی اخلاقی اش ارتباطی داشت؟ لستر در توضیح علت این تصمیم به وب سایتی چینی گفته بود: همیشه این احساس را داشتم که باید کارگردانی کنم. به همین دلیل هم تصمیم گرفتم که داستان اسباب بازی 4 را بسازم. اما من بر 3 استودیوی فیلمسازی نظارت می کنم و فکر می کنم 24فیلم را تحت نظر داشتم و واقعا عملی نبود که کار ها را پیچیده کنم.

جاش کولی شگفت انگیز است! صبر کنید تا خودتان ببینید. او خیلی خوب است. وقت آن رسیده که از دوچرخه پیاده شوم و اجازه دهم او به جهت ادامه دهد. او به خوبی از عهده اش برمی آید. او واقعا خارق العاده است. از اینکه تهیه کننده اجرایی باشم رضایت دارم و از اینکه با این عنوان به این گروه عالی کمک می کنم خوشحالم. این دلیلی بود که پشت این تصمیم وجود داشت. واقعا کاری را که انجام می دهم دوست دارم. من بهترین شغل جهان را دارم.

پایان راه یا پایان وودی؟!

سؤالی که برای همه طرفداران این مجموعه وجود دارد این است که آیا داستان اسباب بازی 4 پایان کار وودی است یا چنانچه در آینده قسمت دیگری ساخته شود، باز هم کلانتر مهربان و باجربزه اسباب بازی ها در کنارشان حضور خواهد داشت؟ براساس گفته های تهیه کنندگان، احتمالا باید داستان وودی را در این مجموعه تمام شده به حساب آوریم.

مارک نیلسن، تهیه کننده انیمیشن داستان اسباب بازی 4 گفته: ما داستان اسباب بازی3 را پایانی بر دوران وودی با اندی در نظر گرفتیم و قسمت چهارم را تکمیل کننده پازل داستان وودی و ماجرا های او با باز می دانیم. جوناس ریورا، تهیه کننده دیگر این انیمیشن هم گفته: حداقل هم اکنون، تیم تولید به این نتیجه رسیده که قسمت چهارم داستان اسباب بازی، قسمت پایانی این مجموعه باشد. به عنوان یک فیلمساز اگر بخواهم صادق باشم، ما از اینکه داستان اسباب بازی 4 قسمت نهایی باشد و داستان به این صورت پایان یابد، احساس رضایت داریم.

تام هنکس، صداپیشه کاراکتر وودی، کاملاً متقاعد شده که داستان اسباب بازی 4 آخرین حضور او به عنوان شخصیت وودی خواهد بود. او در این باره گفته: وقتی که در حال ضبط خطوط آخر متن و صداگذاری بودیم، من باید با این واقعیت کنار می آمدم. انگار که پرسیده باشم: اوه، این خط آخر است؟ و همه عوامل تولید در جواب گفته باشند: بله، این پایان کار است. ما به استودیوی اصلی برگشته بودیم؛ جایی که نخستین قسمت از داستان اسباب بازی آنجا صداگذاری شده بود. همان جایی که همه چیز از آن شروع شد و حالا همان جایی است که همه چیز در آن به پایان می رسید.

تام هنکس در کنفرانس خبری فیلم با گفتن جملات بالا، خاطره ای را بیان نمود؛ لحظاتی قبل از ورود به استودیو، تیم آلن به من پیام داد که خودت را کنترل کن، قرار نیست که این موضوع را باور کنی. معمولا هنگام ضبط، یک پایه و یک میکروفن در اختیار شما قرار می گیرد و همه این ها درست جلوی رویتان قرار دارند.

من از آن ها خواهش کردم که اگر ممکن است میز را برگردانند، طوری که پشت من به سمت دیگران باشد، چون نمی خواستم هیچ رفتار ناخودآگاهی از جانب من باعث شود که بفهمند این قسمت آخر است. وقتی که آن لحظه گذشت، حس می کردم مانند کسی هستم که از آن طرف رودخانه، با افرادی که در روستایی قدیمی تنهایشان گذاشته ام، خداحافظی کرده ام و برایشان دست تکان می دهم.

لحظه احساسی بسیار عمیقی بود. با وجود همه این اظهارنظرات، فروش بالای فیلم باعث شده تا بازهم زمزمه هایی مبنی بر ساخت قسمت جدیدی از مجموعه وجود داشته باشد. باید صبر کرد و دید آیا این اسباب بازی های دوست داشتنی بازهم داستان جذاب دیگری را روی پرده نقره ای رقم می زنند.

کی جای کی حرف می زند؟

اگر نسخه زبان اصلی و بدون دوبله فارسی فیلم های داستان اسباب بازی را دیده باشید، حتما برایتان جالب است که بدانید چه کسانی به جای هر یک از شخصیت های این مجموعه صحبت کرده اند. این صدا ها به شخصیت ها هویت داده و باعث شده اند که زنگ صدا و لحن بیانشان به جزء مهمی از شخصیت پردازی این اسباب بازی ها تبدیل شوند.

منبع: برترین ها
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: powersetshop.ir شناسه مطلب: 657

به "راز موفقیت داستان اسباب بازی 4" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز موفقیت داستان اسباب بازی 4"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید