علائم خرابی سنسور دریچه گاز و نحوه عیب یابی آن
به گزارش وبلاگ پاورست، آیا علائم خرابی سنسور دریچه گاز را می شناسید؟ کارکرد بی نقص و دقیق موتورهای انژکتوری تا حد بسیار زیادی به سلامت و عملکرد درست سنسورهای مختلف موجود در خودروهای دارای این نوع سیستم سوخت رسانی بستگی دارد. هر یک از این سنسورها اهمیت خاص خود را دارد و لازم است به صحت و سلامت آنها دقت و توجه کافی داشت. یکی از این حسگرهای مهم سنسور دریچه گاز است که روی دریچه گاز بسته می شود و گازخوردن خودرو را کنترل می کند.
در ادامه مطلب قصد داریم اطلاعاتی در مورد عوامل و علائم خرابی سنسور دریچه گاز، نحوه عملکرد آن، طریقه عیب یابی آن و … ارائه کنیم.
سنسور دریچه گاز چیست؟
سنسور دریچه گاز که به نوعی مکمل سنسور مپ محسوب می شود، شرایط دریچه گاز را به ECU گزارش می دهد. البته سنسور دریچه گاز تنها در موتورهایی که دریچه گاز آنها مکانیکی است و با سیم گاز باز و بسته می شود، مورد استفاده قرار می گیرد.
این سنسور که روی دریچه گاز قرار گرفته است، علاوه بر گزارش حالت های مختلف این درچه اعم از بسته، نیمه باز و بازبودن کامل آن به ECU، شرایط های دیگری مانند افزایش شتاب و قطع پاشش سوخت را نیز گزارش می کند. به همین دلیل تأثیر بسکمک در مقدار مصرف سوخت خودرو دارد.
سنسور دریچه گازسنسور دریچه گاز از یک سمت درون دریچه گاز و از سمت دیگر به سیم گاز وصل است. ECU به کمک گزارش های این سنسور و البته سایر سنسورها که شامل دمای آب و فشار هوای ورودی می شود، بهترین ترکیب سوخت و هوا را برای بیشترین بازده موتور محاسبه می کند و در اختیار موتور قرار می دهد.
نحوه عملکرد سنسور دریچه گاز
سنسور دریچه گاز مانند همه حسگرهای دیگر نوعی مقاومت متغیر است که اطلاعات دریافتی خود را به صورت سیگنال های الکتریکی به سمت ecu ارسال می کند. این سنسور از طریق یک پولکی به دریچه گاز وصل می شود و باز و بسته شدن این پولکی اطلاعات سنسور را فراهم می کند.
این سنسور از 3 قسمت اصلی تشکیل شده که عبارتند از:
- پین 1: مثبت 5 ولت
- پین 2: سیگنال
- پین 3: اتصال منفی
اطلاعات دریچه گاز از طریق پین 1 و 3 در پین 2 به سیگنال تبدیل شده و سپس به ecu منتقل می شود. این اطلاعات از زمانی که راننده سوئیچ را باز می کند، دریافت می شود و با هر مقدار باز و بسته شدن دریچه گاز از طریق پولکی تغییر می کند. باز و بسته شدن این دریچه به مقدار فشردن دریچه گاز از طریق راننده بستگی دارد.
هرچه این مقدار فشار تغییر کند، زاویه سنسور که به پولکی متصل است، تغییر کرده و سیگنال های ارسالی به ecu نیز عوض خواهد شد. ecu به کمک این اطلاعات و البته اطلاعات سنسور مپ و سنسور دمای هوای ورودی مقدار پاشش سوخت به درون منیفولد را تنظیم می کند.
جدیدترین آگهی های خودرو
علائم خرابی سنسور دریچه گاز
اکنون که با ماهیت و نحوه عملکرد سنسور گاز، همچنین چگونگی تأثیرگذاری اش بر عملکرد بهینه موتور آشنا شدیم، بیش از پیش اهمیت حفظ سلامت آن را خواهیم دانست. در نتیجه آگاهی از علائم خرابی سنسور دریچه گاز نیز اهمیت خود را نمایان می کند. این علائم عبارتند از:
- بالا ماندن دور موتور:به معنای گازخوردن خودرو زمانی که خودرو خلاص است.
- هرز گازخوردن خودرو:گازخوردن بی دلیل خودرو زمانی که درجا کار می کند یا بین تعویض دنده ها
- گازنخوردن خودرو یا کات آف خوردن:خودرو گاز نمی خورد. در واقع ecu گازخوردن خودرو را محدود می کند و کاهش می دهد.
- کپ کردن خودرو در دور موتور 2500 تا 3000:خوب گاز نخوردن خودرو یا به اصطلاح خفه شدن موتور در دور موتور 2500 تا 3000
- افزایش مصرف سوخت:اگر سنسور دریچه گاز وظیفه خود را به درستی انجام ندهید، ecu در میاز سوخت موردنیاز موتور برای تزریق دچار خطا شده و مصرف سوخت افزایش می یابد.
- افت شتاب خودرو:در اثر اخلال در عملکرد سنسور دریچه گاز، بازده موتور در اثر سوخت رسانی نادرست کاهش می یابد و شتاب خودرو افت می کند.
- خاموش شدن خودرو در زمان سردبودن آن:این مورد نیز به دلیل سوخت رسانی ناقص ایجاد می شود. دریچه گاز اطلاعات درستی به ecu ارسال نمی کند و سوخت رسانی مختل می شود.
- تأخیر در گازخوردن خودرو:با فشردن پدال گاز، دور موتور کندتر از همیشه بالا می رود.
- پایین آمدن دور موتور با تأخیر:این معضل را تأخیر در پایین آمدن گاز خودرو نیز می گویند؛ به این معنی که با رهاکردن پدال گاز دور موتور به سرعت همیشه کاهش نمی یابد.
به طورکلی هر مسئله ای با گازخوردن خودرو در ارتباط باشد، می تواند یکی از علائم خرابی سنسور دریچه گاز به حساب آید و بهتر است در این مواقع سلامت آن بررسی شود.
عوامل خرابی سنسور دریچه گاز
اگر بدانیم که چه عواملی باعث خرابی سنسور دریچه گاز می شود، قطعاً نسبت به آنها حساس بوده و بیشتر درموردشان دقت می کنیم. دلایل خرابی سنسور دریچه گاز عبارتند از:
- وجود مشکل در سیستم برق رسانی خودروسنسور دریچه گاز همان طور که گفتیم، یک مقاومت متغیر است و نسبت به نوسانات جریان برق حساسیت هایی دارد. اخلال در نوسانات برق خودرو می تواند ناشی از مسئله ای در سیم کشی ها باشد.
- خرابی ECUتمامی سنسورها و عملگرها در خودروهای انژکتوری در کنترل ecu است. هر زمان که این مرکز کنترل دچار مشکل شود، می تواند به اجزای وابسته به خود مانند سنسور دریچه گاز نیز آسیب وارد کند.
- خرابی پولکی دریچه گازسنسور دریچه گاز مستقیم روی پولکی خودرو وصل شده است. بنابراین درصورت خرابی آن، عملکرد سنسور را نیز مختل می کند.
- شستن داخل موتوراگر شستن داخل موتور خودرو اصولی انجام نشود، ممکن است آب به سنسور دریچه گاز یا دیگر سنسورهای درون موتور برسد که باعث خرابی آنها می شود.
- گازدادن بیش از حد به خودرواین عامل کاملاً وابسته به سبک رانندگی است. گازدادن بیش از حد و متوالی به خودرو، موتور و اجزای آن را تحت فشار قرار می دهد. سنسور دریچه گاز مستقیم با این فشار برخورد دارد.
- کثیف ماندن محفظه دریچه گازدر صورتی که دریچه گاز بیش از حد آلوده و جرم گرفته باشد، پولکی کامل بسته نمی شود. این مورد نیز باعث آسیب به سنسور دریچه گاز خواهد شد.
بنابراین، رعایت برخی عوامل و موارد بسیار ساده می تواند تأثیر مستقیم در طول عمر و سلامت سنسور دریچه گاز داشته باشد.
نحوه تشخیص خرابی سنسور دریچه گاز
درنهایت باید گفت راحت ترین روش تشخیص خرابی سنسور دریچه گاز دیاگ زدن است، اما پیش از دیاگ زدن می توان موارد زیر را بررسی نمود:
- بسته بودن دریچه گاز
- چک کردن زاویه دریچه گاز (این زاویه باید صفر درجه باشد)
در صورت مشاهده زاویه در دریچه گاز، سیم گاز هم باید بررسی شود. اگر سیم گاز مسئله ای نداشت، مطمئن می شویم که سنسور به مسئله ای خورده است.
خرید قطعات یدکی و لوازم جانبی خودرو
در پایان امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده و توانسته باشد علائم خرابی سنسور دریچه گاز ماشین را برایتان توضیح دهد. نظر شما در این باره چیست؟ شما چه تجربه ای از خرابی سنسور دریچه گاز در خودروی خود دارید؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.