زنان در حوزه اقتصاد سال جاری چند درصد پیشرفت می نمایند؟

به گزارش وبلاگ پاورست، دستیار معاونت توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در گذشته نقش زنان در اقتصاد پنج تا 10 درصد بود، گفت: تحقیقات نشان می دهد که تا سال 2020 میزان حضور زنان در بخش های مالی به 40 درصد خواهد رسید.

زنان در حوزه اقتصاد سال جاری چند درصد پیشرفت می نمایند؟

جهت دریافت مشاوره خدمات تراکت از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ تراکت های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران، فاطمه رستم خانی دستیار معاونت توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه زنان نیمی از جمعیت کشور و دنیا هستند، گفت: با توجه به اینکه زن هم همسر و هم مادر است، در بسیاری از بخش های خانواده، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نافذ هستند.

بنابر اظهارات وی، در گذشته نقش زنان در اقتصاد پنج تا 10 درصد بود، اما تحقیقات نشان می دهد تا سال 2020 میزان حضور زنان در بخش های اقتصادی به 40 درصد خواهد رسید. با توجه به ارتقاء مهارت ها و توجه به آموزش های علمی در دنیا و فضایی که برای بانوان در دو دهه اخیر ایجاد شد، زنان توانستند در حوزه های مختلف توانمند شوند؛ به بیانی دیگر مشاغل از حوزه آموزش به ارائه خدمات فنی، پزشکی، مهندسی و تخصص های بی شمار گسترش پیدا کرد.

رستم خانی که در برنامه ای رادیویی صحبت می کرد، در پاسخ به این سوال که نقش حاکمیت در گسترش فراوری باکیفیت در داخل کشور چیست؟، گفت: اگر بخواهیم کالایی به صورت مستمر در بازار عرضه گردد باید ارزش آفرینی بر روی آن کالا وجود داشته باشد تا بتواند با کالای مشابه خارجی رقابت کند. مصرف کالای ایرانی آرمان تک تک مادران است چرا که فراورینمایندگان کالای ایرانی فرزندان آنها هستند.

دستیار معاونت توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: برای حفظ زیست بوم داخل باید کالای باکیفیت فراوری کنیم و دائما بهینه گردد. اینجاست که حاکمیت و سیاستگذار باید وارد عمل گردد و با دادن مجوزها و امکانات ویژه مانند تسهیلات به مدد فراورینمایندگان بیاید تا هزینه های فراوری کاهش یابد. همچنین باید کنتورهای قوی در کنار کسب و کارها قرار دهد تا معین گردد با چه برنامه و چه اکوسیستمی باید پیش برویم تا فراوری مقرون به صرفه و کیفی داشته باشیم.

در ادامه فرحناز قندفروش- پژوهشگر و فعال حوزه زنان نیز با اشاره به اینکه در موضوع فراوری نباید نقش بانوان را 50 درصد بدانیم، بلکه با دخالتی که زنان در مصرف دارند می توان نقش 80 درصدی برای آنها در نظر گرفت، تاکید نمود: در واقع مدیریت الگوی مصرف خانواده بر عهده بانوان است و آنها با در نظر دریافت اولویت های خانواده، می توانند فراورینماینده را به سمت فراوری کالایی سوق دهند که برای خانواده اهمیت دارد.

به گفته وی، نقش مادران خانواده از مصرف و تدوین الگوی آن سرچشمه می گیرد. اگر مادران همت نمایند تا فراوری داخلی را اولویت مصرف خود قرار دهند، به طور قطع جهشی در این موضوع خواهیم داشت.

مدیرعامل موسسه ای در زمینه توانمندسازی و اشتغال بانوان کارآفرین در پاسخ به این سوال که برای توانمندسازی بانوان در حوزه کارآفرینی چه باید کرد؟ گفت: روحیه کارآفرینی در جامعه گسترش یافته است و بسیاری از بانوان در این عرصه حضور دارند، اما متاسفانه بسیاری از تعاونی های بانوان پس از چند سال ورشکسته می شوند. زنان به دلیل جایگاهی که دارند دسترسی کمتری به امکانات اقتصادی و ارتباطی دارند، این در حالیست که فراورینماینده باید بتواند به مجموعه بزرگتر و بازار وصل گردد بنابراین باید حمایت های ویژه ای برای آنها در نظر گرفت.

وی اضافه کرد: معمولا بانوان به دلایل شخصیتی، روحیه بلندپروازی ندارند، گرچه این ویژگی در ابتدا بسیار خوب است، اما در ادامه فرایند کار مشکل ساز خواهد بود، از این رو باید روحیه بلند پروازی را در بانوان تقویت کنیم. در واقع در این حالت کسب و کار در روبرو با بازار شکست خواهد خورد.

فاطمه کبیری فر- کارشناس مدیریت فرهنگی و مشاور اقتصادی در حوزه خانواده نیز در بخش دیگری از این برنامه اظهار کرد: انتخاب نماینده اصلی در خریدهای خانواده و مرکز ثقل ایجاد الگوی مصرف در خانواده، مادر است. علاوه بر این ارزش آفرینی و بها دادن به کالاهایی که خریداری می گردد از دیگر نقش های مادر است که اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال اینکه کالای خارجی به عنوان کالایی لوکس تلقی گردد، نتیجه رفتار مادر است.

مشاور اقتصادی در حوزه خانواده اعلام کرد: در محور دیگر زن ها به عنوان فراورینماینده نیز بسیار تاثیر گذار هستند اما مهمترین موضوع تربیت انسان با کیفیت است. زمانی که از بعضی هموطنان سوال می کنیم دلیل تهیه نکردن کالای خارجی در خانواده شما چیست؟ به بی کیفیت بودن آن اشاره می نمایند. البته در بعضی از موارد نمی توان گفت آنها درست فکر نمی نمایند چرا که در فراوری کشور بحران بی دقتی، بی مسئولیتی و ... وجود دارد که ریشه در خانواده و تربیت دارد. بنابراین اگر مادران حرکتی جهادی برای تربیت نیروهای با کیفیت داشته باشند به طور قطع شاهد فراوری محصولات با کیفیت خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 اسفند 1398 بروزرسانی: 30 مهر 1399 گردآورنده: powersetshop.ir شناسه مطلب: 700

به "زنان در حوزه اقتصاد سال جاری چند درصد پیشرفت می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنان در حوزه اقتصاد سال جاری چند درصد پیشرفت می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید