تامین سلامت روان دانشجویان از مسائل مهم دانشگاه ها است
به گزارش وبلاگ پاورست، رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت از ارائه 116 هزار خدمت مشاوره و سلامت روان به دانشجویان علوم پزشکی اطلاع داد و گفت: دانشگاه ها اعتبار پیشگیری از آسیب اجتماعی دریافت کردند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، نخستین دوره آموزشی آشنایی با مبانی، اصول و راهبرد های مداخله در افکار و رفتار های خود آسیب رسان غیرمهلک و مهلک امروز یکشنبه 8 اسفند ماه باحضور اساتید، مشاوران، روسای ادارات مشاوره و سلامت روان دانشگاه های علوم پزشکی برگزار گردید.
این دوره آموزشی ویژه اساتید، مشاوران، روسای ادارات آموزش دانشگاه های علوم پزشکی، روسای ادارات مشاوره و سلامت روان دانشجویان، دبیران شورای انضباطی، مسئولان حراست، روسای خوابگاه های دانشجویی، ناظم و ناظمه های خوابگاه های دانشجویی است که در مرکز بین المللی همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران درحال برگزاری است.
در این برنامه دو روزه اساتید، حاضران در نشست درخصوص روش های مقابله با افکار و رفتار های خود آسیب رسان و پیشگیری از آسییب های اجتماعی در میان دانشجویان بحث و گفتگو می نمایند
این برنامه و دوره دو روزه آموزشی جزو برنامه های عملیاتی ستادی و جزو یکی از برنامه هایی است که شورای اجتماعی وزارت کشور به وزارت بهداشت در راستا اهداف از پیش معین شده ابلاغ نموده تا بتوان برنامه های مرتبط با پیشگیری از برنامه های آسیب رسان را در میان مخاطبان هدف پیاده سازی کرد.
فرشاد بهاری رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت گفت: این برنامه تلفیقی به صورت حضوری و غیرحضوری (وبیناری) است و دانشگاه های علوم پزشکی البرز، قزوین، قم، سمنان، کاشان، تهران، ایران، شهید بهشتی و علوم توانبخشی به صورت حضوری و مابقی دانشکده ها و دانشگاه های علوم پزشکی در قالب فضای وبیناری در آن حضور دارند.
وی اعلام کرد: امیدوارم طی برگزاری این دوره آموزشی دو روزه بر اساس برنامه هایی از پیش طراحی شده، بتوانیم با برگزاری کارگاه ها و سخنرانی های تخصصی در حوزه راهبرد های مداخله در افکار و رفتار های خود آسیب رسان، رضایت خاطر اساتید و روسای ادارات مشاوره دانشگاه های علوم پزشکی را جلب نموده سطح دانش آن ها را در این مقوله افزایش دهیم.
بهاری گفت: طی برگزاری این دوره آموزشی، حاضران در نشست و دوره آموزشی با روش های مقابله با افکار و رفتار های خودآسیب رسان آشنا شده و در راستای برطرف مسائل و مداخلات مخاطبان خود، با دانش بهتر، برترین تصمیم گیری ها را انجام خواهند داد.
رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت گفت: یکی از مسائلی که دانشگاه ها با آن روبرو هستند و آن را به عنوان یک رسالت خطیر قلمداد می نمایند، تامین سلامت روان دانشجویان است. چالش های متفاوتی از جمله موضوعات آموزشی و تحصیل، مسائل خانوادگی، عاطفی ودیگر مسائل متعدد، می تواند دانشجویان را طی دوران تحصیل با آن درگیر کند.
وی اضافه کرد: در این راستا کارشناسان و روسای ادارات مشاوره و سلامت روان دانشگاه ها به وسیله مداخلات روان درمانی، مشاوره، دارو درمانی، روانپزشکی و... نقش بسزایی در پیشگیری از احتمال بروز آسیب های روانشناختی و پیشگیری از شیوع مسائل و رفتار ها و آسیب های اجتماعی ایفا می نمایند؛ بنابراین برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی می تواند در افزایش سطح دانش مخاطبان ما در حوزه مشاوره و سلامت روان موثر ومفید واقع گردد.
بهاری اضافه کرد: این برنامه های آموزشی جزو برنامه عملیاتی ستادی سال 1400 است و در عین حال جزو یکی از برنامه هایی است که شورای اجتماعی وزارت کشور به وزارت بهداشت ابلاغ نموده و در راستای این برنامه کوشش خواهد شد با برپایی دوره های آموزشی با حضور اساتید متخصص و باتجربه، برنامه های مرتبط با پیشگیری از آسیب های اجتماعی را عملیاتی کنیم.
وی اعلام کرد: طی دوماه اخیر در راستا پیشگیری از آسیب های اجتماعی در میان دانشجویان، به 20 دانشگاه علوم پزشکی اعتباراتی تخصیص داده شد و این دانشگاه ها کوشش زیادی در این راستا انجام دادند و توانستند طی این مدت 116 هزار خدمات مشاوره و سلامت روان را به مخاطبان جامعه هدف ارایه دهند که این مهم، افتخاری برای ادارات مشاوره دانشگاه های علوم پزشکی و وزارت بهداشت است.
بهاری در تشریح این دوره آموزشی گفت: در روز نخست این برنامه آموزشی، اساتید مشاوره دانشگاه های علوم پزشکی به عنوان افرادی که ارتباط مستقیم با دانشجویان دارند و راهنمایی تحصیلی آن ها را برعهده دارند، به صورت حضوری و وبیناری در برنامه حضور دارند و با شرکت در این دوره آموزشی، با روش های علمی مقابله با افکار و رفتار های خودآسیب رسان آشنا می شوند.
وی اضافه کرد: خوشبختانه امروزه اساتید و مشاوران ما در دانشگاه های علوم پزشکی توانسته اند خدمات خوب مشاوره ای به دانشجویان ارائه دهند و تعاملی که ادارات مشاوره و سلامت روان دانشگاه ها با عوامل ستادی دارند، ستودنی است.
رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت اضافه کرد: در روز دوم این دوره آموزشی، فردا دوشنبه 9 اسفند ماه، کارگاه آموزشی با حضور همکاران حراست، دبیران شورای انضباطی دانشگاه های علوم پزشکی، روسای خوابگاه ها، ناظم وناظمه های خوابگاه ها و نیز روسای ادارات مشاوره برگزار خواهد شد.
وی در ادامه برنامه در قالب یک پنل آموزشی درخصوص عوامل حفاظت نماینده در برابر رفتار های خودآسیب رسان در جمعیت دانشجویی، معرفی نظریه بین فردی پانورامیک، پیش فرض های نظریه بین فردی خودکشی، اختلالات روانی و عوامل ایجاد نماینده آن، بیماری های جسمی که خطر خودکشی را افزایش می دهند، انزوای اجتماعی، نظریه سیستم های خانواده صباح، چهار فرضیه اصلی نظریه بین فردی خودکشی، و... سخنرانی کرد.
بعلاوه در ادامه این برنامه، حمید پورشریفی دانشیار دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و عضو هیات علمی این دانشگاه در مورد برنامه های پیشگیرانه از خودکشی در دانشگاه های علوم پزشکی به ارائه سخنرانی پرداخت.
موضوع رفتار های خودآسیب رسان، عوامل خطر، عوامل محافظت نماینده، سرنخ ها ونشانه های رفتار خود آسیب رسان، باورد های نادرست درخصوص خودکشی، روش های شناسایی، ترغیب و ارجاع افراد در معرض خطر خود آسیبی به متخصصان حرفه ای، بحث تخصصی مداخله برای پیشگیری ازخودکشی (QPR)، نقش غیرمتخصصان در پیشگیری از خودکشی و... از جمله مباحث مطرح شده از سوی پورشریفی در روز نخست این دوره آموزشی بود.
بحث درخصوص نشانه ها و علائم افراد آشفته و تحت استرس، باور های نادرست در مورد رفتار های آسیب رسان، افکار منفعلانه درباره خودکشی، استفاده از تکنیک طبیعی سازی و تکنیک شرم درمقابله با افکار آسیب رسان، طرز صحبت با افراد خودآسیب رسان، نحوه پرسش درباره افکار خود آسیب رسان، نحوه ترغیب به دریافت یاری حرفه ای و... ازدیگر موارد مطروحه در این دوره آموزشی در روز نخست است.
در ادامه، حاضران در نشست در قالب برنامه پرسش و پاسخ سوالاتی درخصوص راهبرد های مداخله در افکار و رفتار های خود آسیب رسان از پورشریفی دانشیار دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی مطرح کردند که در ادامه این گفتمان و تعامل دوسویه، به سوالات پاسخ داده شد.
منبع: خبرگزاری دانشجو