آیین نامه هیئت علمی وابسته در وزارت بهداشت تدوین می گردد
به گزارش وبلاگ پاورست، معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: باتوجه به لزوم تسهیل بکارگیری اعضای هیات علمی دانشگاه های دیگر مقرر شد آیین نامه هیات علمی وابسته در وزارت بهداشت با تاکید بر رهیافت همگرایی علوم تدوین می گردد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران به نقل از وزارت بهداشت، دکتر علی اکبر حقدوست با ارائه گزارش عملکرد ماهانه بیان نمود: چنانچه بر اساس داده های مدلسازی نیز پیش بینی می شد، شاهد افزایش شیوع بیماری کووید 19 در کشور بودیم. اگرچه در سایر نقاط جهان نیز چنین روندی مشهود است، اما با توجه به سطح پایین تر از انتظار رعایت پروتکل های بهداشتی در بین مردم، به نظر می رسد بخشی از کوشش جامعه دانشگاهی کشور، باید معطوف آگاهی بخشی و قانع کردن مردم در مورد اهمیت رعایت موازین بهداشتی برای محدودسازی شیوع این همه گیری زیانبار باشد.
وی با اشاره به تدوین درسنامه دفاع مقدس، ترویج فرهنگ ایثار و زنده نگه داشتن یاد و خاطره حماسه های جاودانه ای که توسط رزمندگان و قهرمانان ملی در طول سال های دفاع مقدس خلق شدند، را وظیفه ای همگانی دانست و گفت: آشنا کردن جوانان دانشگاهی و دانشجویان با الگوهای فداکاری و رشادت و ایثار با روش های مختلف و شیوه های نوین لازم است.
حقدوست گفت: تدوین درسنامه دفاع مقدس جزو اقدامات بسیار خوبی بود که در حوزه معاونت آموزشی و با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی مجازی انجام گرفت و در هفته دفاع مقدس رونمایی شد. این درسنامه در یک بستر جذاب محتوای الکترونیکی تدوین شده و در دسترس دانشجویان و اساتید دانشگاه های سراسر کشور قرار گرفته است.
وی درباره تعامل با دانشگاه ها و کلان مناطق آمایشی گفت: به منظور ایجاد هماهنگی بیشتر بین دانشگاه های علوم پزشکی و ستاد معاونت آموزشی وزارت بهداشت، چگونگی ثبت نام و شروع کار دانشجویان ورودی جدید و مسائل مرتبط دیگر مطرح شد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به هماهنگی های درون و برون سازمانی و تعاملات مستمر معاونت آموزشی با معاونت درمان، اعلام کرد: مقرر شد لیست احتیاج دانشکده / دانشگاه های علوم پزشکی به برگزاری دوره مراقبت ویژه جهت متخصصین، با شرایط موجود بیمارستانها مطابقت داده گردد و اولویت آموزش بر اساس رشته تخصصی در هر شهر معین گردد.
وی اضافه نمود: همچنین مصوب شد آموزش متخصصین و پزشکان عمومی توسط معاونت درمان و با بهره گیری از بستر موجود در حوزه معاونت آموزشی و دانشکده مجازی پیگیری گردد. با توجه به اهمیت آموزش دستیاران سال سوم و چهارم رشته های داخلی، بیهوشی، عفونی و طب اورژانس جهت دوره مراقبت های ویژه، مقرر شد برنامه ریزی لازم از سوی معاونت آموزشی انجام گردد و بسته آموزشی پرستاران جهت بخش های مراقبت ویژه و اورژانس نیز تهیه گردد.
حقدوست از انتشار نشریه شما به منظور دسترسی به اخبار و اطلاعات درست و معتبر در حوزه آموزش علوم پزشکی اطلاع داد.
وی درباره برگزاری آزمون دانشنامه و گواهینامه رشته های تخصصی دندانپزشکی نیز یادآور شد: این دوره از آزمون با توجه به شرایط خاص امسال با توجه به اپیدمی بیماری کووید 19 و اعتراضات و خواسته های بعضی از داوطلبان برگزار گردید.
معاون آموزشی وزارت بهداشت مرجعیت علمی را یکی از برنامه های مهم و اولویتدار در حوزه آموزش علوم پزشکی برشمرد و گفت: مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی با مطالعه ای عمیق و جامع، مفاهیم و دیدگاه های مرتبط با مرجعیت علمی را در سطوح ملی و بین المللی در یک بسته آموزشی مختصر تنظیم کرد.
وی گفت: این مطالعه برای اولین بار تمامی طیف آنالیز شواهد، مفهوم سازی، نظریه پردازی، مدل سازی، جمع آوری اطلاعات محیطی، تحلیل های مبتنی بر مدل، هدف گذاری، برنامه ریزی و تمهید اجرا را در بر می گیرد و در کنار آن، چگونگی برنامه ریزی عملی برای راهنمایی علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور به سوی مرجعیت علمی را به نمایش می گذارد. مستندات تهیه شده در این خصوص که مشتمل بر کتب و 31 گفتار است.
حقدوست اضافه نمود: نتایج مطالعه معین مزیت های رقابتی و نقاط سرآمدی دانشگاه ها نیز آماده شده و در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی کشور قرار خواهد گرفت تا بر اساس آن، نقشه راه تعالی و نیل به مرجعیت علمی توسط خود دانشگاه ها تدوین گردد.
وی از تشکیل کمیسیون رهیافت همگرایی علوم در معاونت آموزشی اطلاع داد و گفت: برنامه ریزی در مورد چگونگی فعالیت این کمیسیون صورت گرفته و اقدامات لازم جهت ایجاد هماهنگی بین بخش های مختلف درون و برون سازمانی در حال پیگیری است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: با توجه به لزوم تسهیل بکارگیری اعضای هیأت علمی دانشگاه های دیگر، از جمله دانشگاه های وابسته به وزارت علوم برای تحقق همگرایی مقرر شد آئین نامه هیأت علمی وابسته با آنالیز آئین نامه های هیأت علمی وابسته وزارت علوم و چند دانشگاه علوم پزشکی تدوین گردد و موارد مرتبط با رهیافت همگرایی در آن لحاظ گردد.
وی درباره فعالیت های مرتبط با پاسخگویی اجتماعی گفت: کارگروه پاسخگویی اجتماعی در مورد نهادینه سازی پاسخگویی اجتماعی در برنامه ریزی های آموزشی، توانمندسازی اعضای هیأت علمی در زمینه پاسخگویی اجتماعی، ارتقای دانش، باور و بینش دانشجویان در حوزه پاسخگویی اجتماعی و حمایت و راهنمایی تحقیقات علوم سلامت به سمت احتیاجهای جامعه برنامه ریزی گسترده ای را با مشارکت دانشگاه های علوم پزشکی کشور شروع کرد.
حقدوست با اشاره به اصلاح ساختار تشکیلاتی در وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی گفت: این ساختارها عمدتاً قدیمی بوده و جوابگوی احتیاجهای روز و متناسب با مأموریت و رسالت کنونی این نهادها نیستند. اصلاحات ساختاری شامل طیف وسیعی از تشکیلات می گردد. کار مطالعاتی در این زمینه با موضوع تیم تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران شروع شده و گزارش نتایج اولیه آن نیز ارائه شده است.
منبع: خبرگزاری دانشجو